Een Amerikaans bedrijfje vindt nieuwe toepassingen voor de aloude weckpot. En dat blijkt onverwachts een lucratieve business.

Wecken is de ideale manier om lang levensmiddelen te bewaren. Het glas van de weckpot is immers niet giftig en reageert niet met de inhoud van de bewaarfles. Bovendien is een weckpot makkelijk schoon te maken.

Daar wil ik koffie uit drinken, dacht de Amerikaanse onderzoeker Joshua Resnikoff. Hij had toevallig veel weckpotten in huis, omdat zijn vrouw Koreaanse gefermenteerde kool (kimchi) maakt en verkoopt, schrijft Entrepreneur.com. ’s Ochtends dronk hij geregeld een lekkere bak koffie uit een weckpot.

Maar er was een probleem: hij had geen drinktuit voor de pot, zoals die wel op meeneemkoffie zit. Dus zo kwam het dat Resnikoff op een dag in de auto alle koffie uit zijn dekselloze weckpot over zichzelf heen kreeg. “Iemand zou daar een deksel voor moeten maken”, zei zijn vrouw tegen hem.

Daar ontstond het idee voor Cuppow, een plastic deksel voor een weckpot met een kleine opening zodat eruit gedronken kan worden. Vorig jaar verkocht het bedrijfje van Resnikoff meer dan 140 duizend exemplaren van de Cuppow voor 8 dollar per stuk. Een omzet van ruim 1 miljoen dollar.

Dan maar zelf maken

Resnikoff zocht na de koffieknoeierij in de auto eerst online of het product al bestond, maar dat bleek niet zo te zijn. Hij benaderde een vriend, Aaron Parone, die over de benodigde technische kennis beschikte om het deksel te maken. Het was volgens Parone geen ingewikkelde klus, maar "het zou stom zijn. Niemand zou het kopen."

Toch zetten de beide mannen door. Na enkele proefversies lag er in januari 2012 een eindproduct klaar. "We hebben het gemaakt omdat we er zelf één wilden", aldus Resnikoff.

Meer mensen bleken echter interesse te hebben in een weckpotdeksel. De 500 exemplaren die ze op kleine schaal lieten maken waren binnen drie dagen verkocht via de website.

De betaaldienst Paypal die ze gebruikten bleef intussen betalingen accepteren. Binnen vijf dagen kwamen er bestellingen voor nog eens 3000 Cuppows binnen. Maar die konden niet zo snel worden gemaakt. "Ik heb al die mensen een e-mail moeten sturen om ze uit te leggen wat er aan de hand was", zegt Resnikoff tegen Entrepreneur.com.

Bedrijf uitbreiden

Van het geld dat ze verdienden, lieten de zakenpartners meer Cuppows maken. Na vijf maanden konden ze betere machines betalen die in staat waren om 25 duizend exemplaren per keer te maken. De teller stopte in 2012 bij 140 duizend verkochte Cuppows.

De zaken lopen dus goed, maar Resnikoff geeft toe dat ze nog harder hadden kunnen groeien. Hij wil echter geen schulden opbouwen en niet zakken met de prijs van het deksel. Het scheelt dat zowel Resnikoff als Parone een goedbetaalde baan hebben. Dat betekende wel dat ze dit jaar de eerste medewerker aan hebben genomen om te helpen met het bedrijf.

Het duo is nog niet klaar met het vinden van nieuwe toepassingen voor de weckpot. Begin juli ging de BNTO (spreek uit: ben-to) in productie, een plastic bekertje voor in de glazen pot waarin bijvoorbeeld saladedressing kan worden bewaard. Zo kun je vloeistoffen en eten gescheiden meenemen en verandert de weckpot in een lunchtrommel.

Lees ook op Z24

Bedrijf na 500 dagen 500 miljoen waard: zo boek je succes

14-jarige jongen brengt bedrijf wereldsucces

Rijkste man van Brazilië zit in bier, burgers en ketchup

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl